ΚΙΒΩΤΟΣ

...Ταξιδεύοντας στο χρόνο, με φίλους που δεν πρόλαβαν να "μεγαλώσουν"... Και όλο ταξιδεύουμε μαζί, αναζητώντας το Νησί της Ελευθερίας των Ανθρώπων...




Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2017

Οι Έλληνες εφοπλιστές και το… «ελληνικό δαιμόνιο». Τι κερδίζουν και τι (δεν) πληρώνουν οι «κυρίαρχοι των θαλασσών»



Του Δάνη Παπαβασιλείου       

Την ώρα που εκατοντάδες χιλιάδες  ελληνικά νοικοκυριά ζουν κάτω από το όριο της φτώχιας (1),  τα στοιχεία για τον πλούτο των Ελλήνων εφοπλιστών αποδεικνύουν το απύθμενο χάσμα που χωρίζει την κοινωνία. Απ τη μια πλευρά είναι το μεγάλο κομμάτι που φτωχαίνει, εξαθλιώνεται και περιθωριοποιείται, και απ΄ την άλλη, το κομμάτι των πολύ λίγων που πλουτίζουν προκλητικά. Και αυτό, όχι απλώς με την ανοχή, αλλά με την ενεργό συμβολή της κυβέρνησης, η οποία εκτός των άλλων διατηρεί το απαράδεκτο καθεστώς φοροαπαλλαγών και φορολογικής ασυλίας για το εφοπλιστικό κεφάλαιο. Όταν, μάλιστα, η ίδια δηλώνει πρόθυμη να συζητήσει με τους δανειστές τη μείωση του αφορολόγητου, μέτρο που θα είναι η χαριστική βολή για χιλιάδες οικογένειες που βρίσκονται σήμερα στα όρια της επιβίωσης.



Με βάση στοιχεία του συμβουλευτικού οίκου ναυτιλιακών αποτιμήσεων Vesselvalue (2), ο ελληνόκτητος στόλος ποντοπόρων πλοίων εμφανίζεται και πάλι τόσο ως ο μεγαλύτερος σε χωρητικότητα παγκοσμίως, όσο και ως αυτός με την υψηλότερη αξία. Η Vesselvalueπροσμετράει 4.369 ελληνόκτητα πλοία ολικής χωρητικότητας (GT) 202.747, 472 τόνων, συνολικής αξίας 84, 030 δισεκατομμυρίων δολαρίων (στις 20 Δεκεμβρίου 2016).
Ακόμα, το ένα στα τέσσερα μεταχειρισμένα πλοία που πουλήθηκαν το 2016 πήγε σε χέρια Ελλήνων εφοπλιστών. Την ίδια ώρα το ένα στα έξι νέα πλοία που παραγγέλθηκαν είναι επίσης ελληνικό. Συνολικά οι επενδύσεις αυτές του 2016, από ελληνικά συμφέροντα, υπολογίζεται πως υπερβαίνουν τα 5,5 δισ δολάρια.
Αξίζει όμως, να δούμε τι φόρους πληρώνουν για τον πλούτο αυτό οι Έλληνες εφοπλιστές. Υπολογίζοντας, λοιπόν, τον αριθμό των εταιριών του κλάδου και τον αριθμό των πλοίων τους, προκύπτει ότι κατά μέσο όρο κάθε εταιρία φορολογείται με 86.700 ευρώ το χρόνο, ή 10 ευρώ την ημέρα για κάθε πλοίο!
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της φορολογικής επιβάρυνσης των εφοπλιστών, σημειώνουμε ότι ενώ πληρώνουν 10 ευρώ την ημέρα για κάθε πλοίο, τα ημερήσια έσοδα τους από το πλοίο μπορεί να είναι επταψήφια…
Πιο συγκεκριμένα, οι εφοπλιστές κερδίζουν έως και 250 εκατομμύρια ευρώ κάθε ημέρα και πληρώνουν περίπου 120.000 ευρώ. Δηλαδή, την ώρα που κάθε Έλληνας επαγγελματίας φορολογείται με ποσοστό 29% από το πρώτο ευρώ αυτοί φορολογούνται με 0,048%.
Προσθέστε τώρα και τις 56 φοροαπαλλαγές, που απολαμβάνουν οι «κυρίαρχοι των θαλασσών», για να έχετε μια πλήρη εικόνα της…. μεγάλης προσφοράς στο έθνος (3).
Και για να μην υπάρχει αμφιβολία ότι οι…. θυσίες των Ελλήνων εφοπλιστών δεν αναγνωρίζονται, σας θυμίζουμε τι είπε ο πρωθυπουργός στο χαιρετισμό του, τον περασμένο Νοέμβριο, κατά την εκδήλωση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, για τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση της : «Από την ίδρυση της Ένωσης το 1916, η καινοτομία, η πρωτοπορία και η διορατικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών στις επενδύσεις και στον τρόπο λήψης αποφάσεων, έθεσαν τις βάσεις για την κατάκτηση της κορυφής στο διεθνές στίβο…. Η πολιτεία θα συνεχίσει να είναι αρωγός και συνταξιδιώτης στις τρικυμίες και στις νηνεμίες. Θα συνεχίσει να προασπίζει τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας στους διεθνείς οργανισμούς. Να βελτιώνει πολιτικές με γνώμονα το συμφέρον της κοινωνίας» (4).

(2) «Καθημερινή», Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2016, σελ 11. 
http://anemosantistasis.blogspot.gr/2017/01/blog-post_531.html#_140421_image_0

Δεν υπάρχουν σχόλια: