ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Χριστόφορος Παπαδάκης
"Φωτιά" στα καύσιμα (εκτός από το πετρέλαιο θέρμανσης, όπου ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης μας... μπήκε από τις 15 Οκτωβρίου) έχουν αρχίσει να βάζουν οι νέοι φόροι, με την Κρήτη να εμφανίζει σταδιακή αναπροσαρμογή και τους πρατηριούχους να δηλώνουν ότι αντιστέκονται μεν όσο μπορούν, δεν μπορούν, όμως, να αποφύγουν την άνοδο των τιμών, λόγω και των διεθνών εξελίξεων.
Η εφημερίδα "Νέα Κρήτη" έκανε "έρευνα αγοράς" μέσα από τα επίσημα στοιχεία που δηλώνουν σε καθημερινή βάση οι βενζινοπώλες του νησιού στο Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης.
Αναλυτικότερα, από 1 έως και 2 λεπτά το λίτρο εμφανίζονται αυξήσεις σε διάφορα πρατήρια υγρών καυσίμων της Κρήτης στην αμόλυβδη βενζίνη, από τα τέλη του 2016 μέχρι και τις δύο πρώτες μέρες του 2017, δηλαδή χθες και προχθές.
Έτσι, οι τιμές διαμορφώνονται κατά νομό στα βενζινάδικα που έχουν δηλώσει τις τιμές που "ανεβάζουν" στα πρατήριά τους ως εξής:
Στο νομό Ηρακλείου, στην αμόλυβδη των 95 οκτανίων, η χαμηλότερη τιμή καταγράφεται σε δρόμο εντός της πόλης του Ηρακλείου στα 1,528 ευρώ το λίτρο, ενώ η μεγαλύτερη τιμή δηλώνεται σε βενζινάδικο της εθνικής οδού στην τιμή των 1,708 ευρώ το λίτρο.
Το πετρέλαιο κίνησης έχει σε περιφερειακό βενζινάδικο του Ηρακλείου τη χαμηλότερη τιμή, 1,190 ευρώ το λίτρο, και επί της εθνικής οδού τη μεγαλύτερη, 1,449 ευρώ το λίτρο.
Το πετρέλαιο θέρμανσης είναι πιο φτηνό σε δρόμο της πόλης του Ηρακλείου, δηλαδή 0,980 ευρώ το λίτρο, και πιο ακριβό σε βενζινάδικο της Νέας Αλικαρνασσού, στα 1,054 ευρώ το λίτρο.
Στο νομό Λασιθίου, στην αμόλυβδη 95άρα, η χαμηλότερη τιμή καταγράφεται σε χωριό του νομού Λασιθίου στα 1,509 ευρώ το λίτρο, και η πιο υψηλή στην εθνική οδό, κοντά στον Άγιο Νικόλαο, στα 1,678 ευρώ το λίτρο.
Στο πετρέλαιο κίνησης η χαμηλότερη είναι σε χωριό του νομού Λασιθίου στα 1,179 ευρώ το λίτρο και η μεγαλύτερη επί της εθνικής οδού, έξω από τον Άγιο Νικόλαο, στα 1,399 ευρώ το λίτρο.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης η πιο χαμηλή τιμή, 1,020 ευρώ το λίτρο, καταγράφεται στο δρόμο προς Παλαίκαστρο, ενώ η πιο μεγάλη τιμή, στα 1,080 ευρώ το λίτρο, στο δρόμο κοντά στη Σητεία.
Στο νομό Χανίων, η χαμηλότερη τιμή στην αμόλυβδη των 95 οκτανίων καταγράφεται μέσα στα Χανιά στα 1,519 ευρώ λίτρο. Πάλι μέσα στα Χανιά καταγράφεται και η μεγαλύτερη τιμή, στα 1,668 ευρώ το λίτρο.
Στο πετρέλαιο κίνησης η μικρότερη καταγράφεται εντός της πόλης στα 1,179 ευρώ το λίτρο και η μεγαλύτερη στο Ακρωτήρι στα 1,419 ευρώ το λίτρο.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης η μικρότερη τιμή καταγράφεται λίγο έξω από την πόλη των Χανίων, στα 0,990 ευρώ το λίτρο, και η μεγαλύτερη επί της εθνικής οδού Κισσάμου-Χανίων, στα 1,050 ευρώ το λίτρο.
Στο νομό Ρεθύμνου, στην αμόλυβδη 95 οκτανίων, η μικρότερη τιμή καταγράφεται σε χωριό του νομού στα 1,539 ευρώ το λίτρο και η μεγαλύτερη επί της εθνικής οδού προς Σπήλι στα 1,705 ευρώ το λίτρο.
Σταδιακά... "μας μπαίνουν"
Ας μη βιαζόμαστε, όμως, να δούμε τις αυξήσεις σε όλα τα βενζινάδικα. Γιατί, όπως εξηγεί στη "Νέα Κρήτη" ο πρόεδρος των βενζινοπωλών του νομού Ηρακλείου Λυκούργος Σαμόλης, οι αυξήσεις «μάς μπαίνουν» σταδιακά και για το λόγο αυτό κάπου που δεν υπάρχει αύξηση δε σημαίνει ότι δε θα μπει τις επόμενες μέρες.
«Σιγά-σιγά εναρμονίζονται όλα τα βενζινάδικα με τις νέες τιμές που ισχύουν από την αρχή του νέου έτους. Μόνο το πετρέλαιο θέρμανσης δεν έχει "πάρει" αύξηση, διότι η αύξηση του ΕΦΚ έγινε στις 15 Οκτωβρίου. Αυξήσεις έχουν "πάρει" το πετρέλαιο κίνησης, το υγραέριο κίνησης και η βενζίνη», εξηγεί ο κ. Σαμόλης.
Μάλιστα, για να γνωρίζουμε ως καταναλωτές πόση αύξηση έχει πάρει το κάθε είδος καυσίμου (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), ο Λυκούργος Σαμόλης μας λέει ότι το υγραέριο κίνησης αυξήθηκε κατά 12 λεπτά, το πετρέλαιο κίνησης 10 λεπτά και η αμόλυβδη βενζίνη 4 λεπτά το λίτρο.
«Εμάς η πληρωμή μας (από τις εταιρείες) γίνεται με το λίτρο και όχι με την τιμή που αυξάνεται. Επομένως οι αυξήσεις δημιουργούν πρόβλημα και στη δική μας δουλειά. Αν συνεχιστεί η άνοδος των τιμών των καυσίμων, επειδή εκτός από τη φορολογία αυξάνονται και οι διεθνείς τιμές, σίγουρα ο κόσμος θα αρχίσει να μετακινείται με προβληματισμό», λέει ο Λυκούργος Σαμόλης, που καταλήγει προσθέτοντας ότι «στο πετρέλαιο θέρμανσης είχαμε μεγαλύτερη κίνηση τις τελευταίες μέρες λόγω κρύου και λόγω των γιορτών».
Τι λένε πολίτες
«Οι φόροι δεν είναι λύση»
Ο επιχειρηματίας Βαγγέλης Διαμαντάρας σχολιάζει την κατάσταση λέγοντας: «Είναι ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Με το να αυξάνεις συνέχεια τους φόρους, αυτό δεν είναι λύση. Και ειδικά στα καύσιμα, όπου είναι δυσβάσταχτο το κόστος σε μια οικογένεια αλλά και σε έναν επαγγελματία, είναι απαράδεκτο αυτό που γίνεται και δεν ξέρουμε και πότε θα σταματήσει αυτό το πράγμα. Δηλαδή με το παραμικρό θα βάλουμε φόρο στα καύσιμα, θα βάλουμε φόρο στα ποτά, στα τσιγάρα... Και ειδικά στα καύσιμα, τα οποία είναι πρώτης ανάγκης, δε θα έπρεπε να μπαίνουν αυξήσεις. Έχω την εντύπωση ότι έχουμε τον ακριβότερο φόρο στα καύσιμα στην ευρωζώνη. Δεν υπάρχει φως στο τούνελ. Άλλα μας υποσχέθηκε αυτή η κυβέρνηση, άλλα βλέπουμε»...
Κατά την άποψη του κ. Διαμαντάρα, μάλιστα, οι αυξήσεις αυτές οφείλονται όχι τόσο στην αύξηση των διεθνών τιμών, όσο στην αύξηση των φόρων.
Ο αγρότης από την Έμπαρο Γιώργος Περογιαννάκης λέει ότι «οι αυξήσεις στα καύσιμα είναι η ταφόπλακα για όλους μας. Αυτοί πάνε να μας καταστρέψουν εντελώς. Εδώ στην Έμπαρο ο κόσμος έχει αρχίσει να αφήνει τα αυτοκίνητά του και να μετακινείται με τα πόδια. Η κατάσταση είναι δραματική».
«Εκμεταλλεύονται την ανάγκη μας για να μετακινηθούμε και να ζεσταθούμε και αυξάνουν τις τιμές των καυσίμων. Είναι απαράδεκτα αυτά τα μέτρα», λέει και ο γεωπόνος Άρης Κοζής. «Αντί να είναι πολύ φτηνά και το πετρέλαιο για να ζεσταθούμε, αλλά και η βενζίνη για να κινηθούμε, βλέπουμε συνεχείς αυξήσεις. Δυστυχώς έχουμε κυβερνώντες που το μόνο που κάνουν είναι να κοροϊδεύουν. Τη μια πάνε να δώσουν κάτι στους συνταξιούχους και από την άλλη τα παίρνουν διπλά και τριπλά μέσα από το κόστος των καυσίμων και των άλλων ειδών πρώτης ανάγκης. Είναι οι σκληρές πολιτικές της Ευρώπης, που τις εφαρμόζουν όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις».
http://www.neakriti.gr/?page=newsdetail&DocID=1377375&srv=127
1 σχόλιο:
Είναι πρόδηλο θεωρώ ,ότι η φορολογική πολιτική για το πετρέλαιο θέρμανσης δεν διαθέτει δικαιολογητική βάση ούτε κοινωνικοπολιτική νομιμοποίηση. Πέραν της έλλειψης αποτελεσματικότητας, την χαρακτηρίζουν η απουσία συστηματικής προσέγγισης κατά τον σχεδιασμό, η πρόσδεση σε αυθαίρετες υποθέσεις εργασίας που δεν επιβεβαιώνονται από τα εμπειρικά δεδομένα, η απουσία σύνθετης αντίληψης για τις έμμεσες συνέπειες, αλλά και η άρνηση παραδοχής και διόρθωσης των σφαλμάτων.
Δημοσίευση σχολίου