Σαν "βόμβα" έχουν πέσει στην τοπική κοινωνία και τους κύκλους της αγοράς τα σενάρια που αναφέρουν ότι πιθανότητα από 1η Ιουλίου θα έχουμε και νέα αύξηση του ΦΠΑ κατά μία ποσοστιαία μονάδα, με συνέπεια από το ήδη δυσβάσταχτο 23% να φτάσει στο 24% σε μια σειρά βασικών ειδών πρώτης ανάγκης, αλλά ακόμα και σε ηλεκτρικό ρεύμα, νερό, τηλέφωνο, μεταφορές και καύσιμα, σε βάρος των μικρομεσαίων.
Μάλιστα, όλες οι πληροφορίες "συμφωνούν" ότι η αντιλαϊκή αυτή πολιτική δεν προέρχεται από επιβολές των δανειστών, αλλά από πρόταση της κυβέρνησης της χώρας μας, που πάντως μέχρι πρόσφατα έλεγε πως... θα καταργούσε φόρους, όπως για παράδειγμα τον ΕΝΦΙΑ, ο οποίος και αυτός "ζει και βασιλεύει"!
Ρεσιτάλ υποκρισίας, αντιλαϊκής πολιτικής και παράλογων μέτρων, σε μια χώρα που πλήττεται από την ανέχεια και την αδυναμία πληρωμής των υπαρχόντων ληστρικών φόρων, αποδίδουν στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. τόσο τα συνδικάτα, όσο και οι φορείς των εμπόρων και των μικρομεσαίων επιχειρηματιών. Μάλιστα, άπαντες συμφωνούν ότι, σε μια χώρα που εδώ και χρόνια βιώνει την ύφεση και τη φτωχοποίηση του λαού της, στην περίπτωση αύξησης του ΦΠΑ τα έσοδα του κράτους αντί να αυξάνονται μειώνονται, αφού μειώνεται η κατανάλωση και αυξάνεται η φοροδιαφυγή και η εισφοροδιαφυγή.
Φτωχότερα νοικοκυριά
Αν και δεν υπάρχει επιβεβαίωση από την κυβέρνηση, δεν υπάρχει ωστόσο και καμία διάψευση στα σενάρια που έχουν έρθει τις τελευταίες ώρες στη δημοσιότητα και κάνουν λόγο για την αύξηση του ΦΠΑ σε μια σειρά αγαθών και υπηρεσιών, καθώς και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης καπνικών προϊόντων και καυσίμων.
Πιο αναλυτικά, η λίστα περιλαμβάνει, μεταξύ των άλλων, τα παρακάτω προϊόντα και υπηρεσίες, που αναμένεται να γίνουν ακόμα πιο απλησίαστα για τον πολύ κόσμο με τη νέα "φοροκαρπαζιά":
• Τυποποιημένα είδη διατροφής (μακαρόνια, αλλαντικά, μαρμελάδες, σοκολάτες, μπισκότα, παγωτά, είδη ζαχαροπλαστικής, μπαχαρικά, προψημένο ψωμί, προμαγειρεμένα φαγητά, ψωμί του τοστ, φρυγανιές κ.ά.).
• Αναψυκτικά-χυμούς.
• Εστίαση (ταβέρνες εστιατόρια)-catering.
• Εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, αεροπλάνα, πλοία κ.ά.) και κόμιστρα ταξί.
• Είδη ένδυσης και υπόδησης.
• Νεόδμητα ακίνητα.
• Καύσιμα.
• Οινοπνευματώδη ποτά.
• Σταθερή και κινητή τηλεφωνία.
• Συνδρομητική τηλεόραση.
• Αυτοκίνητα.
• Ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη.
• Υπηρεσίες από συγγραφείς, καλλιτέχνες, συνθέτες.
• Επισκευή και συντήρηση παλαιών κατοικιών.
• Άνθη-φυτά.
• Αποχέτευση.
Με την αύξηση κατά μία ποσοστιαία μονάδα του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από 23% σε 24%, η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα εισπραχθούν επιπλέον έσοδα ύψους 400 ως 500 εκατ. ευρώ, που θα συμβάλουν στο κλείσιμο του δημοσιονομικού "κενού", το οποίο ανέρχεται σε 1,8 δισ. ευρώ, και αποφεύγεται η αύξηση του ΦΠΑ στα τιμολόγια της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ από το 13% στο 23%...
Την ίδια ώρα, μάλιστα, στο τραπέζι παραμένει η πρόταση για αύξηση του ΦΠΑ για τα περιοδικά, τα βιβλία και τις εφημερίδες που υπάγονται σήμερα στον υπερμειωμένο συντελεστή 6,5%.
«Είναι ανεγκέφαλοι»
«Οι άνθρωποι που σκέφτηκαν να αυξήσουν τον ΦΠΑ είναι τουλάχιστον ανεγκέφαλοι», λέει στη "Ν.Κ." ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Μανόλης Κουμαντάκης. «Ενώ η χώρα διαλύεται, η πραγματική οικονομία, κυριολεκτικά, εξαφανίζεται και στο εμπόριο και στη μεταποίηση, την ίδια ώρα μέσα από τις φορολογικές επιβαρύνσεις συνεχώς συρρικνώνεται ο κλάδος της οικονομίας. Δεν υπάρχει πιθανότητα για κατανάλωση»...
Ο κ. Κουμαντάκης στο σημείο αυτό καταγγέλλει την κυβέρνηση ότι «παρουσιάζει ένα πρωτογενές πλεόνασμα για το 2015 που προέρχεται από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους που έχουν φτάσει στα 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία και λείπουν από τις αγορές».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΒΕΝΗ, Μπάμπης Λεκάκης, τονίζει: «Όπως έχει φανεί και με τις προηγούμενες αυξήσεις του ΦΠΑ, αντί να αυξάνονται τα φορολογικά έσοδα του κράτους, μειώνονται. Δυστυχώς, η νέα αύξηση θα δημιουργήσει μεγάλη φοροδιαφυγή και λαθρεμπόριο. Και εμείς πιστεύουμε ότι, αντίθετα, ο ΦΠΑ και οι ειδικοί φόροι θα πρέπει αν μειωθούν αντί να αυξάνονται».
Ως έμμεση μείωση μισθού, για άλλη μια φορά, στους εργαζόμενους και τα χαμηλά λαϊκά στρώματα, χαρακτηρίζει την αύξηση του ΦΠΑ στην εφημερίδα μας ο πρόεδρος των Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ν. Ηρακλείου Δημόκριτος Σαλούστρος. «Αυτοί είναι που καταναλώνουν τα είδη πλατιάς κατανάλωσης. Αυτοί θα επιβαρυνθούν πάλι με αυτό το χαράτσι. Και όλα αυτά με μια ανεργία στο 25% και όλα όσα συμβαίνουν στην αγορά εργασίας», λέει ο συνδικαλιστής, ενώ για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα ο Δημόκριτος Σαλούστρος καταγγέλλει: «Είναι προκλητικό - και δείχνει και το χαρακτήρα της κυβέρνησης ότι δεν έχει καμία διαφορά με τις προηγούμενες - ότι αυξάνεται ο φόρος στα καύσιμα, ενώ οι εφοπλιστές και οι εργοστασιάρχες έχουν αφορολόγητο πετρέλαιο»...
«Αμαρτωλή ιστορία»
Εξαιρετικό ενδιαφέρον, μάλιστα, έχει η ιστορία του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας στην Ελλάδα, όπως την περιέγραφε σε χθεσινή του ανακοίνωση το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η ανακοίνωση, ο ΦΠΑ καθιερώθηκε στην Ελλάδα το 1987 και από τότε σχεδόν πάντα αυξάνεται. Οι ελάχιστες εξαιρέσεις μείωσης του ΦΠΑ προέκυψαν το 1992, όταν η κυβέρνηση Μητσοτάκη κατάργησε το συντελεστή 36% για τα είδη πολυτελείας, το 1989, όταν προεκλογικά η κυβέρνηση Παπανδρέου μείωσε για ένα χρόνο το συντελεστή ΦΠΑ από το 18% στο 16%, ενώ η κυβέρνηση Σαμαρά μείωσε προσωρινά το συντελεστή στην εστίαση από το 23% στο 13%.
Στα 29 χρόνια ζωής του ΦΠΑ, αυτές ήταν οι μοναδικές περιπτώσεις μείωσης. Από το 1987 έως το 1992, από το 1992 έως το 2005 και από το 2005 έως το 2010, οι αλλαγές ήταν οριακές, ενώ μετά 2010 η κατάσταση έγινε ανεξέλεγκτη.
"Φωτιά" και στα καύσιμα
Αλλά το "έργο" έχει και συνέχεια, καθώς φημολογείται, επίσης, ότι θα "πάρουμε φωτιά" τόσο στα καύσιμα όσο και στα καπνικά προϊόντα, από την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης...
Για τα καύσιμα, συγκεκριμένα, οι πληροφορίες αναφέρουν μεγάλες επιβαρύνσεις για όλους τους Έλληνες που έχουν αυτοκίνητο, για τα νοικοκυριά που χρησιμοποιούν πετρέλαιο αλλά και σημαντικές αυξήσεις στο κόστος λειτουργίας των βιομηχανιών, που θα φέρει ανατιμήσεις σε προϊόντα. Παρά το γεγονός ότι όλα είναι σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι με τους δανειστές, η πρόταση για αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα φέρεται να ανήκει στην ελληνική κυβέρνηση, γεγονός που σημαίνει ότι έχει πολλές πιθανότητες να εφαρμοστεί.
Μεγάλοι χαμένοι θα είναι και χιλιάδες ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων που επέλεξαν συγκεκριμένους κινητήρες (αν και με υψηλότερη αξία), προκειμένου να επωφεληθούν από τη χαμηλή τιμή του πετρελαίου.
Για το πετρέλαιο κίνησης η τιμή θα εξαρτηθεί ανάλογα με το σενάριο αύξησης του ΕΦΚ που θα επιλεγεί. Και βέβαια, αν φέτος το χειμώνα "ζεστάθηκε το κοκκαλάκι μας" λίγο παραπάνω, επειδή έπεφταν διεθνώς οι τιμές του "μαύρου χρυσού", το πιο σίγουρο είναι ότι τον επόμενο χειμώνα θα ζεσταθούμε λιγότερο και ίσως να παγώσουμε...
Ρεπορτάζ:Χριστόφορος Παπαδάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου