Εκατομμύρια φορολογούμενοι - όπως αναφέρουν οι εκτιμήσεις νομικών κύκλων της χώρας μας - μπορούν να διεκδικήσουν πλέον αποζημιώσεις από το Ελληνικό Δημόσιο, για το λάθος υπολογισμό της φορολογίας των ακινήτων τους μέσω ΕΝΦΙΑ, κάτι που αποτελεί απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Μάλιστα, όπως έχει αποφασίσει το ΣτΕ, η διεκδίκηση αποζημίωσης δε θα στηρίζεται στη διαφορά στις αντικειμενικές αξίες, αλλά στην εκτίμηση ορκωτού εκτιμητή για την πραγματική αξία του ακινήτου τους!
Πρόκειται για μια απόφαση του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, η οποία μάλιστα ελήφθη σε πιλοτική δίκη, με την οποία εκτιμάται ότι ανοίγει ο δρόμος σε εκατομμύρια φορολογουμένους να αμφισβητήσουν τη φορολογία των ακινήτων τους προσκομίζοντας οι ίδιοι αποδεικτικά στοιχεία, τα οποία η φορολογική διοίκηση με βάση την απόφαση θα πρέπει να αποδεχτεί και να συνεκτιμήσει.
Συγκεκριμένα, είναι η υπ' αριθμόν 86/15 απόφαση του ΣτΕ, η σημαντικότητα της οποίας εδράζεται στο ότι πλέον η διεκδίκηση αποζημίωσης δε θα στηρίζεται στη διαφορά στις αντικειμενικές αξίες, αλλά στην εκτίμηση ορκωτού εκτιμητή για την πραγματική αξία του ακινήτου τους. Το δικαστήριο δέχτηκε για πρώτη φορά στα χρονικά ότι δικαιούται να το πράξει ο φορολογούμενος.
«Δύσκολη υπόθεση»
Ο πρόεδρος των φοροτεχνικών του νομού Ηρακλείου, Παύλος Μπαριτάκης, δηλώνει στη "Νέα Κρήτη" ότι η υπόθεση αυτή δε θεωρείται καθόλου εύκολη, καθώς χρειάζεται ο φορολογούμενος να κινηθεί δικαστικά μέσα από τις νομικές ενέργειες που θα πρέπει να ακολουθήσει, ώστε να αποδείξει ότι έχει πέσει θύμα λάθους υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ και να διεκδικήσει τις αποζημιώσεις.
«Αυτές είναι διεκδικητικές πράξεις που προσβάλλονται πλέον εξατομικευμένα. Οπότε, με βάση την απόφαση αυτή του Συμβουλίου της Επικρατείας, θα πρέπει ο κάθε φορολογούμενος να επανυπολογίσει την περιουσία του, να αποδείξει ότι το υπουργείο Οικονομικών υπολόγισε λάθος αξίες, να εκτιμήσει τη διαφορά του φόρου και να διεκδικήσει μετά την επιστροφή», εξηγεί προς την εφημερίδα μας ο πρόεδρος του Συλλόγου Φοροτεχνικών Ν. Ηρακλείου Παύλος Μπαριτάκης. «Αλλά θεωρώ ότι, ειδικά στις περιπτώσεις που είναι μικρές οι διαφορές, δεν μπορεί κανείς να αντέξει το κόστος δικαστικών προσφυγών, που πολλές φορές θα υπερβαίνουν το κόστος που θα έχει αν αφήσει τον ΕΝΦΙΑ όπως του έχει υπολογιστεί».
Πάντως, όπως λέει ο κ. Μπαριτάκης, σε αντίθεση με το παλιό χαράτσι της ΔΕΗ, στον ΕΝΦΙΑ το υπουργείο Οικονομικών δίνει κάθε χρόνο το δικαίωμα στο φορολογούμενο να κάνει διόρθωση των στοιχείων του μέσα σε ένα μήνα.
Βελτιωτικές αλλαγές
Τι γίνεται όμως από 'δω και πέρα με τον ΕΝΦΙΑ που θα τον... "καταργούσε" ο ΣΥΡΙΖΑ μόλις θα έπαιρνε την εξουσία της χώρας; «Από 'δω και πέρα, περιμένουμε κάποιες βελτιωτικές αλλαγές, που όμως θα κινούνται στη λογική της εισπραξιμότητας του ίδιου ποσού για το Ελληνικό Δημόσιο με αυτό που εισέπραττε από τον ΕΝΦΙΑ», λέει ο Παύλος Μπαριτάκης. Για το 2016 έχει υπολογιστεί η εισπραξιμότητα του ΕΝΦΙΑ ότι θα φτάσει στα 2,65 δισεκατομμύρια ευρώ. «Τώρα εάν πάει σε κάποιες βελτιωτικές αλλαγές και κάποιοι πληρώσουν περισσότερο ή κάποιοι άλλοι λιγότερο, αυτό είναι ένα άλλο θέμα, που περιμένουμε να το δούμε. Αλλά στο σύνολό του, πάντως, ο φόρος αυτός, όπως και αν θα λέγεται, έχει γραφτεί στον προϋπολογισμό με την ίδια εισπραξιμότητα», λέει ο κ. Μπαριτάκης.
«Άδικος φόρος»
«Ο ΕΝΦΙΑ ως φόρος είναι τελείως άδικος. Όχι μόνο ουσιαστικά τιμωρεί την ιδιοκτησία, δημιουργεί και φοβερά προβλήματα ειδικά στην πρώτη κατοικία. Γιατί βλέπουμε ανθρώπους που δεν μπορούν να πληρώσουν το δάνειό τους και, παρ' όλα αυτά, είναι και ενοικιαστές στο ίδιο τους το σπίτι», δηλώνει χαρακτηριστικά στην εφημερίδα ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου Στέλιος Βοργιάς. «Όλα αυτά τα προβλήματα συσσωρεύονται και δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα, το οποίο πραγματικά έχει φέρει σε αδιέξοδο πολλές οικογένειες», προσθέτει ο συνδικαλιστής.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «έχουν εμφανιστεί κατά το παρελθόν πολλές περιπτώσεις λάθους υπολογισμού των τετραγωνικών. Μιλάμε για σωρεία λαθών, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να πληρώνουν οι άνθρωποι πολύ μεγαλύτερο ΕΝΦΙΑ απ' ό,τι τους αναλογεί κι έχουμε κι αυτές τις περιπτώσεις».
Μεταφέροντας την άποψη της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, ο Στέλιος Βοργιάς τονίζει ότι θα πρέπει να δοθούν αναδρομικά τα χρήματα στους δικαιούχους, σε βάρος των οποίων έχουν γίνει αυτά τα λάθη. Και έπρεπε αυτή η απόφαση να έχει ήδη ληφθεί, χωρίς να περιμένει το κράτος να εκδοθεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για να την εφαρμόσει.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ
«Μας κλέβουν ένα 40% κάθε χρόνο»
Από την πλευρά του, ο γνωστός Ηρακλειώτης δικηγόρος, μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Γιώργος Φραγκούλης, καταγγέλλει: «Από το 2011 μέχρι το Μάη του 2015, οπότε και έχει εκδοθεί η απόφαση αυτή, μας κλέβουν ένα 40% κάθε χρόνο από τον υπολογισμό των αντικειμενικών αξιών. Και αφού δεν υπάρχει αναδρομική ισχύ πριν από το Μάη του 2015, έρχεται το Συμβούλιο της Επικρατείας και λέει ότι το κράτος καλώς τα έκλεψε αυτά τα χρήματα πριν. Και επειδή και οι νέες αναπροσαρμογές που θα γίνουν θα γίνουν με σκοπό να μη χάσει τίποτα το Δημόσιο, ο κόσμος θα προσφύγει και πάλι δικαστικά για να διεκδικήσει αυτά που του ανήκουν».
Καταλήγοντας, ο κ. Φραγκούλης λέει ότι, με βάση το νόμο, η αναπροσαρμογή στις αξίες των αντικειμενικών ακινήτων έπρεπε να είχε γίνει από το 2011 και μετά, κάτι που δεν έγινε. Και για το λόγο αυτό, το ΣτΕ έπρεπε να ζητήσει την αναδρομική ισχύ της απόφασής του από τότε και μετά και όχι από τις 21 Μαΐου του 2015, βγάζοντας "λάδι" το Ελληνικό Δημόσιο για όλα όσα έχει εισπράξει σε βάρος των Ελλήνων φορολογουμένων από το 2011 μέχρι τότε.
Ρεπορτάζ: Χριστόφορος Παπαδάκης
2 σχόλια:
Άνθρακες ο θησαυρός αγαπητέ Χριστόφορε, άνθρακες!
Κατά την Ολομελειακή του ΣτΕ 4446/ 2015 σκέψη 10: "υπό τα ανωτέρω δεδομένα, η Διοίκηση, παρά την υποχρέωσή της να προβεί εντός διετίας στην επανεκτίμηση των καθορισμένων το έτος 2007 αντικειμενικών αξιών, δεν προέβη εντός της ως άνω προθεσμίας στις ενέργειες για την έναρξη της διαδικασίας ελέγχου των αξιών αυτών, κατά παράβαση των οριζομένων στο άρθρο 41 του ν. 1249/1982. Η δε έναρξη της διαδικασίας μόλις το έτος 2010 δεν απέληξε σε έκδοση απόφασης περί αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών, παρά την πιθανολογούμενη, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην προηγούμενη σκέψη, πτωτική μεταβολή στις αγοραίες αξίες των ακινήτων, με αποτέλεσμα να υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ των αξιών αυτών και των αντικειμενικών αξιών, επί των οποίων υπολογίζονται οι φορολογικές επιβαρύνσεις στην ακίνητη περιουσία. Η αναντιστοιχία αυτή και η ανάγκη αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών, ώστε να ανταποκρίνονται στις πραγματικές αξίες της αγοράς αποτυπώνεται και στις υποχρεώσεις που περιλαμβάνονται στα λεγόμενα «Μνημόνια», όπως παρατίθενται στο έγγραφο απόψεων της Διοίκησης, το πρώτο από τα οποία (Μάρτιος 2012) όρισε ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2012 έπρεπε να αναπροσαρμοστούν οι αντικειμενικές αξίες, ενώ το τελευταίο (Απρίλιος 2014) καθόρισε διαδικασία ενεργειών που θα οδηγήσει τελικώς τον Ιανουάριο του 2017 σε ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων προς τις αγοραίες. Παρά τη διαπίστωση αυτή, η Διοίκηση συνέχισε να εισπράττει τις υφιστάμενες κατά το χρόνο ισχύος των αντικειμενικών αξιών έτους 2007 φορολογικές επιβαρύνσεις επί της ακίνητης περιουσίας, αλλά και να επιβάλλει νέες, χωρίς να αναπροσαρμόσει τις αντικειμενικές αξίες σύμφωνα με την προηγουμένως εκτιθέμενη υποχρέωσή της...Συνέχεια
Συνέχεια...
Η αλλεπάλληλη δε παράταση των προθεσμιών αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών με τα Μνημόνια δεν αποδεικνύει αδυναμία αναπροσαρμογής αυτών, λόγω ανυπαρξίας επαρκών και αξιόπιστων στοιχείων, αλλά καθυστέρηση στη δημιουργία κατάλληλου πλαισίου συλλογής και επεξεργασίας των απαραίτητων δεδομένων για την ανεύρεση των αγοραίων τιμών των ακινήτων, καθυστέρηση η οποία, πάντως, δεν δύναται να αποβεί σε βάρος των φορολογουμένων ούτε να δικαιολογήσει τη συνεχιζόμενη επιβολή φορολογικών βαρών βάσει αντικειμενικών αξιών που δεν ανταποκρίνονται στις αγοραίες. Τέλος, η Διοίκηση προβάλλει ότι οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να αμφισβητήσουν δικαστικώς το ύψος των αντικειμενικών αξιών με την αμφισβήτηση του εκάστοτε επιβαλλόμενου φορολογικού βάρους· ωστόσο, η δυνατότητα αυτή έχει παρασχεθεί και λειτουργεί διορθωτικά εντός του συστήματος περιοδικής αναπροσαρμογής των αντικειμενικώς καθοριζομένων αξιών, προκειμένου οι φορολογούμενοι να προστατευθούν είτε από λάθη είτε από απρόοπτες μεταβολές των τιμών εντός της διετούς περιόδου ισχύος αυτών. Αντίθετα, η ανωτέρω δυνατότητα δεν μπορεί να λειτουργήσει εκτός του συστήματος αυτού και να μετακυλήσει στους φορολογούμενους το βάρος της διαρκούς δικαστικής αμφισβήτησης του τρόπου υπολογισμού της φορολογητέας βάσης και της απόδειξης του ανεπίκαιρου των αντικειμενικών αξιών. Σκέψη 18. Επειδή, το Δικαστήριο, εκτιμώντας τις συνθήκες της υπόθεσης (βλ. κυρίως όγδοη, ένατη, δέκατη, δέκατη τρίτη, δέκατη τέταρτη, δέκατη πέμπτη και δέκατη έκτη σκέψεις) και σταθμίζοντας τα συμφέροντα των διαδίκων, ιδίως δε την ύπαρξη έντονου δημόσιου συμφέροντος, συνισταμένου στην, κατά το δυνατόν, αποφυγή αιφνίδιας διακύμανσης των φορολογικών εσόδων του Κράτους υπό τις παρούσες δυσμενείς δημοσιονομικές συνθήκες, κρίνει ως εξής: η ακύρωση της παράλειψης της Διοίκησης να εκδώσει απόφαση αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων της Χώρας πρέπει, κατ’ εφαρμογή της παρ. 3β του άρθρου 50 του π.δ. 18/1989, να μην αναδράμει στο χρόνο συντέλεσής της, αλλά στις 21.5.2015, ημερομηνία λήξης της προθεσμίας εντός της οποίας η Διοίκηση όφειλε, κατά τα ανωτέρω, να εκδώσει την απόφαση αυτή. Συνεπώς, η ουσιαστική ισχύς της απόφασης που υποχρεούται να εκδώσει η Διοίκηση σε συμμόρφωση προς την παρούσα απόφαση πρέπει να αναδράμει στις 21.5.2015. Δ ι ά τ α ύ τ α
Δέχεται την αίτηση ως προς τους αιτούντες 2η, 4η, 6ο, 7ο, 8η, 9η, 11η, 12ο και 13ο.
Ακυρώνει την παράλειψη της Διοίκησης να προβεί στην έκδοση απόφασης αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων της Χώρας, κατά τα εκτιθέμενα στο αιτιολογικό.
Ορίζει χρόνο έναρξης της ουσιαστικής ισχύος της απόφασης που υποχρεούται να εκδώσει η Διοίκηση την 21η Μαΐου 2015.
Αναπροσαρμογή τιμών ακινήτων για φορολόγηση
Δημοσίευση σχολίου