ΕΡΕΥΝΑ: Χριστόφορος Παπαδάκης
Από ολόκληρες περιουσίες, όπως σπίτια και αυτοκίνητα, μέχρι και μία ή και περισσότερες ανθρώπινες ζωές μπορεί να σώσει ένας πυροσβεστήρας, που ο περισσότερος κόσμος τον θεωρεί ίσως σαν ένα "περιττό έξοδο" και εναποθέτει την αγορά του για... αργότερα.
Στο μεταξύ όμως, μέχρι να φτάσει αυτό το "αργότερα" κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι θα συμβεί και αν θα χρειαστεί τη βοήθεια ενός πυροσβεστήρα. Έχουν καεί σπίτια. Έχουν καεί αυτοκίνητα. Έχουν κινδυνεύσει πάρα πολύ σοβαρά στην Κρήτη άνθρωποι σε πάρα πολλά περιστατικά, ενώ κατά διαστήματα ακούμε περιπτώσεις ανθρώπων που κάηκαν ζωντανοί σε χώρο αυτοκινήτου ή σπιτιού (κυρίως στην υπόλοιπη Ελλάδα) και οι οποίοι, αν υπήρχε πυροσβεστήρας εκείνη τη στιγμή, θα μπορούσαν να είχαν σώσει, τουλάχιστον τη ζωή τους!
Η "Νέα Κρήτη" κατέγραψε και παρουσιάζει στοιχεία που μας αφορούν όλους, για τον πυροσβεστήρα, τον τρόπο που πρέπει να ξέρουμε να τον χρησιμοποιούμε, αλλά και μια σειρά χρήσιμων συμβουλών και οδηγιών από το διοικητή Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ν. Ηρακλείου, πύραρχο Μανόλη Δαμουλάκη.
15 αναφλέξεις οχημάτων το 2016
Μόνο μέσα στο 2016, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που μας έδωσε ο κ. Δαμουλάκης, είχαμε στο νομό Ηρακλείου 15 αναφλέξεις οχημάτων εν κινήσει, μεταξύ των οποίων ήταν λεωφορείο, Ι.Χ. αυτοκίνητα και μηχανάκια!
Ο Μανόλης Δαμουλάκης κάνει λόγο για μια σειρά περιστατικών που έχουμε δυστυχώς σε τακτική βάση στην Κρήτη κάθε χρόνο, σε αστικές πυρκαγιές. Μια από τις πιο συνηθισμένες αιτίες είναι η εγκατάλειψη μαγειρικού σκεύους στο μάτι της κουζίνας. Οι συνέπειες συνήθως είναι σοβαρές, μέχρι και καταστροφικές.
«Ποτέ δεν αφήνουμε το μάτι στην κουζίνα αναμμένο για να πάμε να ψωνίσουμε. Και ποτέ δεν αφήνουμε μικρά παιδιά στο σπίτι μόνα τους, γιατί μπορεί να παίζουν με σπίρτα ή με κάποιο άλλο εύφλεκτο υλικό», εξηγεί ο κ. Δαμουλάκης. Στο σημείο αυτό ξεκαθαρίζει ότι απαιτείται να συντηρούμε στο σπίτι μας τις ηλεκτρικές συσκευές σε τακτά χρονικά διαστήματα. Εξάλλου, είναι πολύ σημαντικό, όπως λέει, να έχουμε στο σπίτι μας ένα ή δύο πυροσβεστήρες 6 κιλών και άνω, οι οποίοι και να βρίσκονται κάπου στο χώρο που ζούμε.
Τι πυροσβεστήρα θέλουμε
«Υπάρχει πάνω στον πυροσβεστήρα ειδική σήμανση, με το Α, Β, C, που σημαίνει έχουμε τον πυροσβεστήρα που χρειαζόμαστε στο σπίτι μας για υγρά, στερεά και αέρια», λέει ο κ. Δαμουλάκης. Αλλά μπορεί να έχει πάνω και το Ε, που σημαίνει ότι είναι κατάλληλος και για πυρκαγιές σε ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, που έχουν να κάνουν με το ηλεκτρικό ρεύμα.
«Και εδώ γίνεται συχνά ένα λάθος, όταν έχουμε ένα μαγειρικό σκεύος που καίγεται. Μπορεί να έχουμε αποθηκευμένο τον πυροσβεστήρα μας κάπου που δε μας επιτρέπει η πυρκαγιά να έχουμε πρόσβαση. Ή πάνω στον πανικό μας, δε θυμόμαστε πού τον έχουμε. Γι' αυτό καλό είναι να έχουμε τον πυροσβεστήρα κάτω από τον ηλεκτρικό πίνακα, για ένα βασικό λόγο: Η πρώτη ενέργεια που έχουμε να κάνουμε όταν υπάρχει μια φωτιά από την ηλεκτρική κουζίνα είναι να κατεβάσουμε το διακόπτη της κουζίνας. Και όχι το γενικό, που δε θα μας επιτρέπει να έχουμε φως. Άρα τότε πάνω στον πανικό μας μπορεί να μη βρίσκουμε τον πυροσβεστήρα»...
Ο διοικητής των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών του νομού Ηρακλείου συνιστά εξάλλου στον κόσμο πάντα να διαθέτει φωτιστικό ασφαλείας, που να είναι πάντα συνδεδεμένο με την πρίζα, ώστε να ενεργοποιείται όταν θα χρειαστεί να κατεβάσουμε τους διακόπτες ή όταν θα πέσουν οι διακόπτες λόγω βραχυκυκλώματος. Και βέβαια, ένα φακό σε εμφανές σημείο στο χώρο της κουζίνας.
«Είμαστε λοιπόν στο ίδιο σημείο και κάνουμε δύο ενέργειες: Κατεβάζουμε το διακόπτη που πρέπει να κατεβάσουμε και παίρνουμε και τον πυροσβεστήρα»...
Εξάλλου, ο κ. Δαμουλάκης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και για την απόσταση ασφαλείας. «Όχι πιο κοντά από 2,5 με 3 μέτρα στην εστία της φωτιάς. Γιατί πολύ κοντά, λόγω της πίεσης, θα διασπείρουμε τα φλεγόμενα υλικά. Όσο σβήνουμε, ερχόμαστε και πιο κοντά στην εστία»...
Συχνός ο έλεγχος
Για το πόσο συχνά πρέπει να ελέγχουμε και να συντηρούμε τον πυροσβεστήρα μας, ο κ. Δαμουλάκης επισημαίνει ότι θα πρέπει ανά τρίμηνο να κάνουμε έλεγχο για να δούμε αν υπάρχει κάποια φθορά. Διότι υπάρχει μέσα ένα προωθητικό αέριο ανάλογα με το υλικό και μπορεί να υπάρχει κάποια διαρροή.
«Και οπωσδήποτε κάθε χρόνο θα πρέπει να απευθυνόμαστε σε εξουσιοδοτημένο κατάστημα για έλεγχο και για την αντικατάσταση της σκόνης, αλλά και για συντήρηση στο σωλήνα, ενώ συμπληρώνεται το προωθητικό αέριο εάν υπάρχει διαρροή».
Μυστικά που σώζουν...
Στα αυτοκίνητα, τα κρούσματα πυρκαγιάς λόγω κακής συντήρησης είναι συνηθισμένα στο νησί μας. Ο διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ν. Ηρακλείου, πύραρχος Μανόλης Δαμουλάκης, είναι κατηγορηματικός: «Συνήθως η φωτιά εκδηλώνεται στο χώρο του κινητήρα. Το λάθος που κάνουν οι περισσότεροι είναι πρώτα να σηκώσουν το καπό και μετά να ψάξουν τον πυροσβεστήρα. Αυτό είναι μεγάλο λάθος. Γιατί, όταν ανοίξεις το καπό του αυτοκινήτου, εισέρχεται το οξυγόνο που υποβοηθά τη φωτιά. Οπότε θα πάει η φωτιά στα πλαστικά, θα πάει στις σωληνώσεις και είναι πολύ δύσκολο να τη σβήσεις στη συνέχεια».
Σύμφωνα με τα στάδια που πρέπει να τηρούμε σε τέτοιες περιπτώσεις, αυτά είναι: «Παίρνεις τον πυροσβεστήρα από το πορτμπαγκάζ. Και αν έχεις αποσκευές, πάντα αφήνεις τον πυροσβεστήρα πίσω, ώστε να είναι το πρώτο πράγμα που μπορείς να πιάσεις. Ανοίγεις το καπό, αλλά όχι πολύ. Όσο χρειάζεται για να δεις πού είναι η πυρκαγιά και να στοχεύσεις μετά εκεί. Εάν υπάρχουν διερχόμενοι που έχουν σταματήσει, καλό είναι να ζητήσεις βοήθεια. Όλοι μαζί με τους πυροσβεστήρες τους να σβήσουν τη φωτιά».
Για τους επαγγελματίες, ο Μανόλης Δαμουλακης εξηγεί ότι υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες η φωτιά εκδηλώνεται στα ελαστικά, «στα ταμπούρα που είναι στα φρένα, λόγω υπερθέρμανσης. Πυράκτωση και ανάφλεξη των ελαστικών.
Σε αυτήν την περίπτωση σταματάει στην άκρη του δρόμου ο οδηγός με μεγάλη προσοχή για να μην προκληθεί ατύχημα. Τα μεγάλα αυτοκίνητα έχουν δύο πυροσβεστήρες να χρησιμοποιήσουν. Αυτό που πρέπει να προσέξει ο οδηγός είναι να πάει διαγώνια για να προσεγγίσει και να σβήσει τη φωτιά και όχι "απέναντι" από το ελαστικό, γιατί τότε υπάρχει ο κίνδυνος να σκάσει το ελαστικό και να τον τραυματίσει»...
Βέβαια, η ταυτόχρονη ενέργεια είναι να καλέσει και την Πυροσβεστική στο 199 ή κάνει ενέργειες και ζητάει από διερχόμενους οδηγούς να καλέσουν την Πυροσβεστική. Γενικότερα στα αυτοκίνητα, αν η φωτιά περάσει στην καμπίνα, τότε πάλι ανοίγουμε ελάχιστα την πόρτα. Στη συνέχεια, κλείνοντας την πόρτα, επειδή υπάρχει έλλειψη οξυγόνου, η φωτιά συνήθως σβήνει μόνη της.
ΠΡΟΣΟΧΗ!
Τι δεν πρέπει να κάνουμε
Ποτέ, όπως λέει ο κ. Δαμουλάκης, δεν αφήνουμε αναπτήρες μέσα στο αυτοκίνητο. Από τη μεγάλη θερμοκρασία μπορεί να κάνουν έκρηξη. Ούτε όμως αρωματικά σε υγρή μορφή.
«Ένα μπουκαλάκι μικρό, όταν λιάζεται, μπορεί να αναπτυχθούν μέσα στο όχημα 60-70 βαθμοί και να σκάσει, προκαλώντας φωτιά».
Και βέβαια, πάντα η συντήρηση του οχήματός μας είναι απαραίτητη. Η φωτιά στο αυτοκίνητο μπορεί να προκληθεί από διαρροή λαδιού σε υπερθέρμανση του κινητήρα ή από διαρροή βενζίνης όταν είναι ζεστός ο κινητήρας, όταν αυτό βρίσκεται εν κινήσει.
«Η βενζίνη μπορεί να υποστεί ανάφλεξη ακόμη και στους μείον 40 βαθμούς... Σε σταματημένο αυτοκίνητο, συνήθως πρόκειται για εμπρησμούς. Αλλά μπορεί να έχουμε ανάφλεξη σε σταματημένο αυτοκίνητο, όταν σταθμεύσουμε πάνω σε ξερόχορτα, από τον καταλύτη. Ή αν έχει ξεκινήσει η διαρροή την ώρα που σταθμεύουμε το αυτοκίνητο ή μπορεί να έχουμε και βραχυκύκλωμα από την μπαταρία», καταλήγει ο διοικητής των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών του νομού Ηρακλείου.
http://www.neakriti.gr/?page=newsdetail&DocID=1396561&srv=127
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου